Skip to main content

XTC SLR 1 winnaar in hardtail test Fiets magazine

donderdag 3 december 2020

Product

Oriënteer je je op de aanschaf van een nieuwe hardtail? Haal dan de meest recente editie van Fiets (nummer 12, 2020) in huis. Daarin staat een vergelijkende test van hardtails met een adviesprijs van circa 1.500 euro. De Giant XTC SLR 1 wint overtuigend. De ervaren redactie van het fietsmagazine waardeert de mountainbike met een 7,8 als eindcijfer.

Giant lanceerde de nieuwe generatie XTC SLR nog niet zo lang geleden, in september. Ook andere A-merken kwamen in dezelfde periode met vernieuwde modellen in de hardtailcategorie. “Er is de laatste jaren behoorlijk wat veranderd. Frames zijn in maatvoering drastisch aangepast, net als het aantal versnellingen. We hebben voor je uitgezocht in hoeverre dat voordeel oplevert op de Nederlandse paden”, schrijft het blad ter introductie van de test van crosscountry-fietsen met 29 inch-wielen en voorvering.

Voorvork spreekt aan
Fiets-redacteur Rob Meeuwessen spreekt in het geval van de XTC SLR 1, met een ALUXX SLR aluminium frame, van een ‘heerlijk moderne’ fiets. Meest in het oog springend is volgens hem Giants eigen voorvork, de Crest 34. “Een mooi vormgegeven vork die werkt op olie en lucht. De oversized binnenpoten van 34 millimeter maken de voorzijde stijf en stabiel. De vork spreekt duidelijk soepeler aan dan de geteste concurrentie. Ook is de vork beter en preciezer aan te passen.”

Hoogwaardige afmontage
Het is vooral het complete plaatje - het frame en de vork in combinatie met de afmontage - dat testpiloot Meeuwessen kan bekoren. “De afmontage die Giant voor dit model heeft voorzien is zeer hoogwaardig, zeker als we bedenken dat deze fiets de betaalbaarste uit de test is (1.399 euro, red.). Een volledige Shimano SLX-groepset, inclusief cassette en zelfs met XT-achterderailleur. Mooi om mee te pochen bij je buurman. De gekozen componenten zijn van eigen makelij en werken goed.”

Volledig tubeless
Onder meer de wielen komen uit eigen fabriek. “Er wordt gebruikgemaakt van Shimano-naven, wat de onderhoudsinterval ten goede komt. De wielset komt volledig tubeless aan bij de dealer, wat zeer nuttig is. Niet tubeless ready. Nee, zonder binnenband, met de band al luchtdicht geseald. Er is alleen een scheut latex nodig om een afloper te voorkomen. De vloeistof wordt meegeleverd. Maxxis Rekon Race behoort tot de snellere rubbers en zal gewaardeerd worden door de wat meer ervaren piloten.”

Het rapport van de testwinnaar

Giant XTC SLR 1
Imago: 8,0
Kwaliteit: 8,2
Prijs/ kwaliteit: 7,8
Meetwaarden: 7,0
Praktijk: 8,0
Eindcijfer: 7,8

Het volledige artikel kun je vinden in de december uitgave van Fiets magazine (nr. 12, 2020).

Alles over de nieuwe XTC SLR serie kun je hier vinden.

Delen

Gerelateerde items